duminică, 30 noiembrie 2008

AdPost. Publicitatea inseamna vanzare.


Si publicitatea si vanzarea se bazeaza pe aceleasi principii. Aceeasi factori le influenteaza pe amandoua, determinand succesul sau esecul acestora. Fiecare intrebare cu privire la publicitate isi va gasi raspunsul la nivel de vanzare. Publicitatea devine profitabila sau nu in functie de vanzarile la zi. Asadar, singurul scop in publicitate il reprezinta vanzarea.

Singura diferenta dintre o reclama si un agent de vanzari este de scara. Astfel putem spune ca publicitatea este vanzare multiplicata. Daca aceasta se adreseaza catorva mii, zeci de mii sau chiar milioane de oameni, vanzatorul vorbeste pentru o singura persoana. Si costurile pentru publicitate sunt corespunzatoare.

Daca un agent de vanzare mediocru poate afecta o parte a comertului tau, o reclama mediocra iti afecteaza toata afacerea.

Nu trebuie sa punem in legatura publicitatea cu talentul literar, intrucat acesta reprezinta un dezavantaj evident. Trebuie sa fim in stare sa ne exprimam pe scurt, limpede si convingator, exact ca un agent de vanzari. Scrierea aleasa poate abate atentia de la subiect. In legatura cu dezavantajul pe care il reprezinta stiulul literar Rosser Reeves de la agentia Ted Bates spunea : “Nu vreau sa spun ca un text incantator, intelligent si cald nu va aduce vanzari. Tot ce vreau sa spun este ca am vazut mii de campanii incantatoare si inteligente care nu au facut-o. Sa spunem ca esti producator. Reclama ta nu da rezultate si vanzarile sunt in scadere. Si totul depinde de asta. Viitorul tau, viitorul familiei tale, viitorul altor familii depinde de asta. Intri in biroul meu si imi vorbesti si stai pe scaunul acela. Oare ce vrei de la mine? Un text ales? Ai nevoie de o capodopera? Vrei elemente stralucite care pot fi puse in rama de catre copywriteri? Sau vrei sa vezi cum afurisita aia de curba a vanzarilor isi inceteaza coborarea si incepe sa urce?”

Agentia Benton & Bowles sustinea ca o reclama daca nu vinde, nu este creativa.

Harry McMahan a atras atentia asupra reclamelor care castigasera renumitele premii Clio pentru creativitate. Pentru 81 de spoturi clasice premiate la festivalul Clio, 36 dintre agentiile producatoare implicate fie pierdusera contul, fie dadusera faliment.

David Ogilvy vorbeste despre cea mai de success reclama a sa – prima reclama pe care a scris-o pentru proiectul de dezvoltare industriala a insulei Puerto Rico. Ogilvy nu a castigat niciun premiu de creativitate cu aceasta reclama, dar a convins zeci de producatori sa-si deschida fabrici in insula aceea lovita de saracie.

Una dintre cele mai mari greseli in publicitate este ca autorii textelor isi abandoneaza rolul, uita ca sunt vanzatorii si incearca sa devina actori. In loc de vanzari ei cauta aplauze.


Asadar, ce este o reclama buna? O reclama care iti face placere datorita stilului, sau una care vinde cel mai bine?