vineri, 26 decembrie 2008

AdPost. Reclame care si-au atins scopul. Apple - Reclama 1984


Putini stiu ca in 1982 cel mai bine vandut calculator de birou nu era produs de IBM, dar nici de Apple. Commodore 64 era compania care atunci vindea cele mai multe calculatoare, insa Apple rastoarna aceasta situatie in 1984 printr-o memorabila reclama TV la noul produs al acestora, Macintosh.

Cam de pe la jumatatea anului 1983 se alcatuiau planuri pentru lansarea calculatorului Macintosh. Data lansarii, initial fixata pentru iunie 1983 a fost schimbata pentru inceputul anului 1984 pentru a se face o legatura cu romanul lui George Orwell – “1984”. Astfel Macitosh urma sa fie lansat pe 24 ianuarie in timpul finalei nationale de fotbal american Super Bowl, intrucat, la vremea aceea, acest eveniment era ceva mai ieftin ca spatiu publicitar.



In decembrie 1983 comitetul director de la Apple vizioneaza reclama ce mai tarziu avea sa poarte numele de “reclama 1984”. Singurii sustinatori ai reclamei au fost Steve Jobs si Floyd Kvamme insa directorilor le era frica sa riste. Astfel Floyd Kvamme primeste ordin sa vanda tot spatial publicitar cumparat pentru Super Bowl si sa abandoneze reclama. Kvamme reuseste sa vanda tot spatial publicitar cu exceptia unei portiuni de 60 de secunde. La un moment dat acesta primeste telefon pentru a vinde acest spatiu, cumparat cu 900.000 de dolari, cu 700.000 dolari. Vicepresedintele executiv pentru marketing si vanzari se uita la asistentul sau si spune: “Noi nu am primit telefonul acesta.” Asadar, cele 60 de secunde sunt pastrate de Apple, iar reclama este difuzata pe 22 ianuarie 1984. Decizia lui Kvamme a schimbat cursul istoriei pentru Apple.

Kvamme si cei de la Chiat/Day, agentia de publicitate a firmei, au stat cu sufletul la gura pana in ziua difuzarii reclamei de teama aparitiei unei alte reclame inaintea ei pe aceeasi tema. Insa momentul Super Bowl vine fara ca alta reclama cu aceeasi tema sa fi fost difuzata pana atunci. In timpul celei de-a treia repriza a finalei un eseu da ocazia unei pause publicitare in timpul careia a rulat reclama 1984. Reclama incepe cu o blonda atletica, imbracata in short rosu aprins si intr-un tricou alb pe care scrie Apple. Urmarita de soldati imbracati in uniformele trupelor de asalt hitleriste, femeia da buzna intr-o sala de conferinte unde are loc o intrunire ca de nazisti. O gramada de indivizi cu capetele rase, imbracati in uniforme, stau nemiscati in timp ce o imagine a Fratelui cel Mare le vorbeste autoritar pe ecranul gigantic inaltat in fata multimii. Ecranul explodeaza lovit de femeia cea blonda cu un baros. In final se aude o voce: “Pe data de 24 ianuarie 1984, Apple Computer va introduce pe piata Macintosh. Si veti vedea atunci de ce anul 1984 nu va fi ca in cartea cu acelasi nume.”.

Lumea acum nu mai vorbea despre meci. Adevarata poveste demna de atentie mediatica a fost reclama 1984. Ceea ce a creat apoi si mai multa valva a fost declaratia data de cei de la Apple si anume ca reclama care costase un million de dolari nu va mai fi difuzata. Apple dadea cu piciorul la un million de dolari. Adevarul era ca firma nu mai avea bani sa difuzeze iarasi reclama. Dar cei din conducerea Apple au decis sa nu dezvaluie adevaratul motiv. Chiar daca se hotarase ca reclama sa nu mai ruleze televiziunile au inceput s-o dea din proprie initiativa. Costul de difuzare pentru Apple devine zero.
Reclama 1984 are success datorita faptului ca atinge un subiect deja fierbinte. Existau deja controverse in legatura cu romanul lui Orwell. Oamenilor le plac controversele, le place sa se contrazica. Astfel lumea incepe sa vorbeasca despre aceasta reclama. Si presa, desigur, se da in vant dupa controverse, lucru care a ajutat foarte mult compania Apple.

In acest spot este infatisat Fratele cel Mare, facandu-se trimitere cu multa dibacie la concernul IBM (poreclit pe atunci Marele Albastru). Lansarea Macintosh reprezenta sfarsitul computerelor mari, de tip mainframe. Atunci au inceput sa castige teren calculatoarele personale.

Spuneam ca o reclama de success este o reclama care vinde. Ce impact a avut reclama 1984 asupra cifrei de afaceri a Apple?

Daca in 1983 si Apple si Commodore aveau o cifra de afaceri de aproximativ un miliard de dolari s-a ajuns ca in anul 1993 Apple sa aiba o cifra de afaceri de 8 miliardede dolari iar Commodore sa scada sub un miliard.

Niciun comentariu: